سهراب برجی، رئیس اتحادیه تشکدوزان و صندلی سازان خودور تهران با تاکید بر اینکه دسترسی آسان به مواد اولیه با قیمت های قابل قبول از مهمترین الویت ها در این مسیر است گفت: بسیاری از مواد پایه برای تولید مواد اولیه این صنف در اختیار مراکزی چون پتروشیمی است. ارائه مواد پتروشیمی مورد نیاز در بورس تا کنون نه تنها فراوانی را در بازار کاهش داده بلکه عموماً در اختیار افرادی قرار می گیرد که توانایی مالی بسیار بالایی داشته و می توانند مقدار زیادی خریداری و بلوکه کنند.
وی تصریح کرد: این افراد با انحصار و بلوکه کردن مواد اولیه پایه، براحتی قیمت را در بازار آزاد تحت کنترل خود می گیرند. عموماً تولیدکنندگان خرد که در کارگاه های کوچک کار می کنند دسترسی آسان و ارزانی به این مواد ندارند و مجبورند برای ادامه کارشان به هر قیمتی که مواد اولیه ارائه در بازار می شود خریداری کنند؛ حال آنکه اقتصاد خرد کشور توسط همین کارگاه های کوچک اداره می شود.
رئیس اتحادیه تشکدوزان و صندلی سازان خودور تهران افزود: از سوی دیگر مشتریان داخل کشور نیز توسط همین کارگاه ها و فروشندگان خرد و مویرگی ایجاد می شوند. در مجموع اداره اقتصاد خرد در دست واحد های صنفی کوچک است در حالیکه باید برای تهیه مواد اولیه با دشواری های زیاد و مبالغ هنگفت تلاش کنند و رکود و گرانی و نوسان را هم باید به جان بخرند؛ ضمن اینکه فروش محصولات و کالاهایشان هم با دریافت چک هایی است که در زمان طولانی نقد می شود.
برجی تصریح کرد: با این تفاسیر تولیدکننده خرد و گارگاهی تمام سال را در حال ایجاد فرصت های شغلی و نقدینگی برای دیگران هستند و شرایط به گونه ای است که در دراز مدت جز زیان نتیجه عایدشان نمی شود. لازم است مسئولان دولتی و اتاق های اصناف ایران و تهران برای حل مشکلات این دسته از تولیدکنندگان سخت کوش با ایجاد امکاناتی نظیر دسترسی به وام های بانکی با بهره پایین برنامه ریزی نمایند.
برجی با بیان اینکه تمامی روکش های صندلی خودروهای داخلی و خارجی توسط طراحان و علاقمندان به این رشته در صنف که عموماً جوانان تحصیلکرده است تولید می شود افزود: انواع و اقسام تزئینات داخلی خودرو هم در داخل کشور تولید می شود؛ البته سابقاً برخی از این تزئینات وارد می شد؛ اما اکنون تولید داخل بحدی زیاد و با کیفیت است که هیچ نیازی به وارات نیست. انواع روکش های صندلی، کفپوش های خودرو، پشتی، روکش فرمون و …از این دست محصولات است .
وی در خصوص آخرین وضعیت بازار صنف گفت: انواع خودروهای مدل بالا، دارای صندلی هایی با سیستم شبکه ای گرم کن و تنفسی هستند. روکش صندلی این خودروها به دلیل لایه های مختلفی که دارند، ایجاد این امکان را مسدود می کند بنابراین از روکش های صندلی استفاده نمی کنند. خودرو های ارزان قیمت خارجی هم که سال هاست مورد تحریم قرار گرفته و تولید داخلی خودرو هم کم شده بنابراین بازار کار را برای این صنف کم تحرک و کساد نموده است.