محسن گلستانی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان نوشتافزار و لوازم مهندسی تهران با انتقاد از سیاستگذاری ضعیف و تأخیر در تأمین مواد اولیه، هشدار داد که قیمت تمامشده تولید داخلی در برخی موارد از نمونه قاچاق خارجی گرانتر تمام میشود و همین امر بازار را به سمت کالای قاچاق سوق میدهد. رئیس اتحادیه صنف فروشندگان نوشتافزار […]
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان نوشتافزار و لوازم مهندسی تهران به تشریح چالشهای تولیدکنندگان این صنعت پرداخت و هشدار داد قیمت تمامشده برخی محصولات داخلی، حتی از نمونه قاچاق مشابه خارجی گرانتر تمام میشود.
گلستانی با بیان اینکه صنف نوشتافزار گردش مالی حدود ۱۰۰ میلیوندلاری دارد، تصریح کرد: ۶۰ تا ۷۰ درصد بازار از طریق تولید داخلی تأمین میشود؛ اما ما در تولید وابسته به مواد اولیه خارجی هستیم. برای تولید دفتر به کاغذ وارداتی، برای خودکار به جوهر خارجی و برای مداد به چوب وارداتی نیاز داریم.
وی اصلیترین مشکل را «مداخلات دولت» و «سیاستگذاری ضعیف» خواند و افزود: «صنف نوشتافزار یک صنف فصلی با اوج مصرف از ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهر است. مواد اولیه باید زمستان خریداری شود تا در بهار تولید و در شهریور روی پیشخوان باشد، اما در عمل مواد اولیه با تا خیرهای طولانی در گمرک و مراحل اداری، در تیر و مرداد میرسد.
این خلأ زمانی، انگیزه قاچاق را افزایش میدهد.» رئیس اتحادیه صنف فروشندگان نوشتافزار و لوازم مهندسی تهران تأکید کرد: «نمیتوان فقط گفت جلوی قاچاق را بگیریم، درحالیکه تولید داخلی نتواند کالا را بهموقع تأمین کند. دولت باید درک کند صنف فصلی نیاز به رسیدگی بهموقع دارد؛ نوشدارو بعد از مرگ سهراب فایده ندارد.»
گلستانی در پاسخ به این پرسش که چرا قیمت محصول داخلی گاهی از نمونه قاچاق گرانتر است، به تبیین «هزینههای پنهان» پرداخت: «تولیدکننده ممکن است دلار مبادلهای با نرخ پایینتر دریافت کند، اما باید «هزینه فرصت» سرمایه را محاسبه کند.
وقتی خط تولید در تابستان به دلیل قطعی برق از ۶ روز به ۳ روز کارکرد کاهش مییابد، هزینههای ثابت روی تیراژ کمتر سرشکن شده و قیمت بالا میرود. همچنین فاصله زمانی بین خرید مواد اولیه و فروش محصول نهایی (مثلاً دو ماه برای تبدیل کاغذ به دفتر) در شرایط تورمی، هزینههای پنهان زیادی ایجاد میکند.»
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان نوشتافزار و لوازم مهندسی تهران درباره «بازارسازی» و استفاده از طرحهای ایرانی گفت: «متأسفانه گاهی تولیدکنندگان به دلیل فروشنرفتن دفترهای با طرح ایرانی، مجبور میشوند جلد آنها را با شخصیتهای خارجی روز عوض کنند. کار فرهنگی با دستور و بخشنامه جواب نمیدهد. مشتری کودک است و آنچه برایش مهم است، شخصیت انیمیشنی است که میبیند.»
وی از خریدهای دولتی نیز انتقاد و خاطرنشان کرد: «گاهی نهادهای دولتی برای ارسال بستههای نوشتافزار، به دلیل پایینتر بودن قیمت، به سراغ کالای خارجی میروند. در سطح کلان خریدهای دولتی از زیر نظر اتحادیه رد نمیشود و این موضوع اتفاق میافتد.»گلستانی در پایان ضمن پذیرش بخشی از مشکلات ساختاری، تأکید کرد حل معضلات این صنف نیازمند عزم جدی دولتی برای رفع موانع تولید و درک واقعیتهای بازار است.
تمامی حقوق این سایت متعلق به اتاق شفاف است.