۞ پایگاه خبری اتاق شفاف :
روشن تر از خبر | روشن تر از خبر | روشن تر از خبر | روشن تر از خبر | روشن تر از خبر | روشن تر از خبر | روشن تر از خبر

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار » اختصاصی » اسلایدر » پتروشیمی » گذرگاه تجارت
  • شناسه : 6675
  • 25 ژوئن 2026 - 23:50
  • ارسال توسط :
  • منبع : اکونومیست
عصر طلایی ثروت ایرانی؛ چرا واشینگتن مسیر تهران را به سوی بزرگترین اقتصاد خلیج فارس هموار کرد؟
تحلیل اکونومیست از پتانسیل‌های نهفته اقتصاد ایران پس از چهار دهه انزوا

عصر طلایی ثروت ایرانی؛ چرا واشینگتن مسیر تهران را به سوی بزرگترین اقتصاد خلیج فارس هموار کرد؟

با پایان انزوای اقتصادی ایران و معافیت‌های نفتی آمریکا، اکونومیست پیش‌بینی کرد ایران با بازارهای بزرگ و موقعیت ترانزیتی، به ثروتمندترین کشور خلیج فارس بدل شود.

اتاق شفاف، گروه گذرگاه تجارت: در حالی که فضای مجازی پر از اظهارات نا امید کننده کارشناسان و شبه کارشناسان بازارهای مالی و طلا هستند و در خصوص شکل گیری ابر تورم  و  کمبود دلار و وعده گرانی در حال جهت دهی انتظارات روانی هستند، اکونومیست در گزارشی، توافق واشنگتن را امتیاز بزرگ خوانده و چشم اندازی روشن را اقتصاد ایران توصیف می کند.
به گزارش اکونومیست، ایالات متحده با صدور معافیت‌های بی‌سابقه بر صادرات نفت ایران، به چهار دهه سیاست انزوای اقتصادی تهران پایان داد. گزارش اکونومیست نشان می‌دهد این چرخش ناگهانی واشینگتن که «امتیاز بزرگ» خوانده می‌شود، ایران را در مسیر تبدیل‌شدن به ثروتمندترین دولت خلیج فارس و موتوری جدید برای رشد اقتصادی منطقه قرار داده است.

ایالات متحده با صدور معافیت‌های گسترده بر صادرات نفت ایران، عملاً به چهار دهه سیاست رسمی خود مبنی بر انزوای اقتصادی تهران پایان داد. این چرخش ناگهانی که به عنوان یک «امتیاز بزرگ» از سوی واشینگتن قلمداد می‌شود، پتانسیل بازنویسی بنیادین نقشه اقتصادی و ژئوپلیتیک خاورمیانه را دارد و ایران را در مسیر تبدیل‌شدن به یکی از ثروتمندترین دولت‌های خلیج فارس قرار داده است.

امتیاز بزرگ واشینگتن نه یک توافق موقت، بلکه پذیرش واقعیت‌های بازار انرژی و تغییری بنیادین در استراتژی چهار دهه‌ای انزوای اقتصادی است که می‌تواند نقشه ژئوپلیتیک منطقه را بازنویسی کند

پایان استراتژی انزوا
برای بیش از چهار دهه، استراتژی آمریکا بر محدود کردن دسترسی ایران به بازارهای جهانی بنا شده بود. اکنون واشینگتن با پذیرش واقعیت‌های جدید بازار انرژی، به بشکه‌های نفت ایران چراغ سبز نشان داده است. این معافیت‌ها، بازگشت رسمی ایران به چرخه تجارت جهانی است که طبق برآوردها، می‌تواند ظرفیت صادرات را به دوران پیش از تحریم بازگردانده و میلیاردها دلار ارز بلوکه شده را به خزانه کشور واریز کند.

در صورت تداوم روند کنونی و انجام اصلاحات ساختاری، ایران با بهره‌گیری از جمعیت ۸۵ میلیونی و موقعیت ممتاز ترانزیتی، پتانسیل تبدیل‌شدن به مرکز ثقل اقتصادی و ثروتمندترین دولت خلیج فارس را دارد

ایران؛ موتور محرک رشد اقتصادی
ایران برخلاف بسیاری از همسایگان خود در خلیج فارس، از اقتصاد چندلایه و زیرساخت‌های صنعتی برخوردار است. تا به امروز «خفگی مالی» ناشی از تحریم‌ها مانع جهش ایران بود، اما اکنون ترکیب نیروی کار تحصیل‌کرده و ارزان با انرژی فراوان، ایران را به بهشتی برای سرمایه‌گذاران تبدیل کرده است. در عرصه ترانزیت نیز با نوسازی ناوگان هوایی و بنادر، ایران با مرزهای زمینی با ۱۵ کشور، می‌تواند به مرکز ثقل ترانزیتی منطقه تبدیل شود.

با صدور معافیت‌های بی‌سابقه بر صادرات نفت، ایران آماده بازگشت به تجارت جهانی و بهره‌مندی از میلیاردها دلار ارز بلوکه شده است تا زیرساخت‌های صنعتی و پتروشیمی خود را نوسازی کند

چالش‌های مدیریت ثروت و قدرت سیاسی
با این حال، ثروتمند شدن لزوماً به معنای توسعه پایدار نیست. ایران با چالش‌های ساختاری نظیر بوروکراسی سنگین و تورم مزمن روبروست. اگرچه بخش خصوصی ایران در دوران تحریم آموخته است در شرایط سخت رشد کند، اما ورود ناگهانی درآمدهای نفتی می‌تواند وسوسه هزینه‌های مصرفی را افزایش دهد. در این میان، واشینگتن روی «ثبات از طریق ادغام اقتصادی» قمار کرده است؛ چرا که اتصال ایران به زنجیره ارزش جهانی، هزینه درگیری و تنش را برای تمام طرف‌ها به شدت افزایش می‌دهد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*