۞ پایگاه خبری اتاق شفاف :
روشن تر از خبر | روشن تر از خبر | روشن تر از خبر | روشن تر از خبر | روشن تر از خبر | روشن تر از خبر | روشن تر از خبر

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار » اختصاصی » اسلایدر » بازار پولی و مالی » بانک
بانک ملی ایران
بانک ملی در حال مراقبه با پدربزرگ آمریکایی| امنیت در بستر نیستی!
روایت طنز از اختلال‌های بانکی و قطعی خدمات بانک ملی

بانک ملی در حال مراقبه با پدربزرگ آمریکایی| امنیت در بستر نیستی!

طنز شفاف- اختلال‌های بانکی و قطعی خدمات کارتی بانک ملی در روزهای اخیر به سوژه طنز تبدیل شده؛ روایتی که از آمار رخدادهای امنیتی، شایعات بازار ارز و مین‌فریم‌های IBM الهام گرفته است.

رِند اتاق؛ طنز شفاف: امروز ۵ تیرماه است و درست چهارده روز از آن صبح دل‌انگیز ۲۳ خرداد می‌گذرد؛ همان روزی که دکمه‌ای در یک جای مشترک فشرده شد و شبکه بانکی کشور تصمیم گرفت وارد یک دوره خودشناسی و ریاضت طولانی‌مدت شود. در این میان، بانک ملی با داشتن ۴۰ میلیون مشتری کارمند و بازنشسته، پرچم‌دار این سلوک عارفانه بود و دیشب، یعنی در شامگاه ۵ تیر، با یک قطعی جذاب دیگر از ساعت ۲۲:۳۰ تا ۲۴، به ما یادآوری کرد که پایداری خدمات یک فانتزی غربی است و انسان اصیل باید همیشه در حالت تعلیق زندگی کند.

سخنگوی بانک مرکزی و مدیران زحمت‌کش با قاطعیت اعلام کرده‌اند که شایعه اختلال برای کنترل بازار ارز و طلا «کذب محض و زاییده توهمات ذهنی» است. راستش ما هم اول فکر می‌کردیم چطور ممکن است چنین ایده ناب و بی‌نظیری توهم باشد؟ شما فکرش را بکنید؛ وقتی ده‌ها میلیون مشتری بانک‌های ملی، صادرات و تجارت نتوانند حتی موجودی کارتشان را ببینند، چطور می‌خواهند بروند دلار و طلا بخرند؟ این یک فرمول اقتصادی در سطح جایزه نوبل است! شما برای کنترل نقدینگی نیاز به عملیات پیچیده بازار باز ندارید؛ کافی است دوشاخه سرور اصلی شرکت خدمات انفورماتیک را از پریز بکشید. وقتی پولی جابه‌جا نشود، سرعت گردش پول صفر می‌شود و تورم از ترس نبود مشتری، خودش را همان پشت باجه‌ها دار می‌زند! واقعاً حیف که مسئولان این نبوغ مدیریتی را تکذیب کردند و آن را به توهمات ما ربط دادند؛ وگرنه ما حاضر بودیم برای این طرح «کنترل بازار با قطع سرور»، شاباش هم بریزیم.

روایتی طنزآمیز از اختلال‌های چندروزه بانک ملی، آمار رخدادهای امنیتی اعلام‌شده و ماجرای مین‌فریم‌های IBM که به سوژه‌ای برای نقد اجتماعی و اقتصادی تبدیل شده است
اگر روند قطعی‌ها و اختلال‌های بانکی ادامه پیدا کند، ممکن است اعتماد عمومی و تجربه روزمره کاربران بانکی بیش از پیش تحت تأثیر قرار گیرد؛ مسئله‌ای که در این متن با زبان طنز بازتاب یافته است

 کاریکاتورامنیت در بانک ملی ایران

طنز اتاق شفاف درباره قطعی های مکرر خدمات بانک ملی

از طرفی، جناب معاون وزیر ارتباطات با نمودار و آمار به میدان آمده و فرموده‌اند سامانه‌های اصلی بانک‌ها اصلاً به اینترنت عمومی وصل نیستند و کلاً «ایران‌اکسس» هستند. تازه روزانه ۳۵۰ هزار رخداد امنیتی داخلی و ۲۵۰ هزار رخداد خارجی داریم. ما باید به داشتن هکرهای داخلی افتخار کنیم! راندمان کار هکرهای خودی، ۱۰۰ هزار فقره از استکبار جهانی بالاتر است. این یعنی ما در تولید رخدادهای امنیتی داخلی به خودکفایی رسیده‌ایم و حتی اگر اینترنت بین‌الملل را کلاً قطع کنیم و سیم‌هایش را در حیاط وزارتخانه پهن کنیم تا خشک شود، باز هم دوستان در داخل با چنان پشتکاری در حال نفوذ به لایه‌های امنیتی هستند که پدربزرگ آمریکایی سیستم‌های ما، یعنی همان «مین‌فریم IBM»، هر روز سکته ناقص می‌زند.

نماینده مجلس هم راز بزرگی را برملا کرد و گفت زیرساخت ما متعلق به شرکت IBM آمریکا است و حتی «تغییر سخت‌افزار» هم نتوانسته مشکل را حل کند. خب معلوم است که حل نمی‌شود! وقتی سخت‌افزار تحریمی یغور آمریکایی را می‌آورید و می‌خواهید با روش‌های سنتی روی آن «سولوشن اختصاصی» سوار کنید، دستگاه دچار تضاد طبقاتی می‌شود. لابد کارشناسان فنی ما جلو کیس مین‌فریم ایستاده‌اند، روی چیپ‌ست‌هایش فوت کرده‌اند، سه بار عذرخواهی رسمی را با صدای بلند خوانده‌اند و وقتی دیده‌اند فایده ندارد، نرم افزار را عوض کرده‌اند! اما این پدربزرگِ آهنیِ آمریکایی تا پیامک‌های عذرخواهی سخنگوی دولت را با دست‌خط خودش تایید نکند، خیالِ زنده شدن ندارد.

ما پیشنهاد می‌کنیم اصلاً بانک ملی به جای این‌که هر شب اطلاعیه بدهد که «امشب خدمات کارتی موقتاً قطع می‌شود»، یک‌بار برای همیشه اعلام کند: «خدمات بانکی به صورت پیش‌فرض قطع است و در صورت وصل شدن ناگهانی، مراتب جهت آمادگی روانی مردم اطلاع‌رسانی خواهد شد.» این‌طوری ما هم دچار «شرم از خوشی زیاد» نمی‌شویم. وقتی به پمپ‌بنزین می‌رویم و کارت‌خوان بانک ملی کار می‌کند، یک‌هو دلمان می‌لرزد که نکند این وصل بودن بی‌دلیل، نشانه‌ای از یک بلای بزرگ‌تر مانند سقوط شهاب‌سنگ باشد؟ اما وقتی کارت با بوق ممتد خطا مواجه می‌شود، نفس راحتی می‌کشیم و می‌گوییم: «خدا را شکر، مدیریت بحران هنوز در جریان است!»

 

امنیت مطلق در سایه عدم دسترسی

در پایان تبریک عرض می‌کنیم خدمت مسئولان و مدیران امنیت سایبری بانک ملی ایران که با موفقیت کامل توانستند طرح «امنیت در بستر نیستی» را پیاده‌سازی کنند!

در حالی که تمام بانک‌های دنیا میلیاردها دلار خرج می‌کنند تا اطلاعات مشتریانشان هک نشود، متخصصان هوشمند ما به فرمول ساده‌تر و کم‌هزینه‌تری دست یافتند؛ فرمول این‌که «اگر خود صاحب حساب هم نتواند به پولش دسترسی داشته باشد، قطعاً هکرها هم نخواهند توانست!» این نوع صیانت از دارایی‌های مردم، واقعاً بی‌سابقه است. وقتی دیشب از ساعت ۲۲:۳۰ خدمات کارتی را به بهانه ارتقای زیرساخت قطع کردید، ما در کمال آرامش سر بر بالین گذاشتیم؛ چرا که مطمئن بودیم پول‌هایمان در امن‌ترین جای جهان قرار دارند و دیگر به توصیه های اینستاگرامی هم توجه نکردیم؛ یعنی جایی که دست هیچ بنی‌بشری—از جمله خودمان برای خرید یک قرص نان یا پرداخت کرایه تاکسی—به آن نمی‌رسد.

از بانک مرکزی هم صمیمانه تشکر می‌کنیم که با افزایش سقف تراکنش‌ها به ۴۰۰ میلیون تومان در روزهای بحران، ما را شادمان کرد. این‌که ما پولی در حسابمان نداریم و اگر هم داشته باشیم سیستم قطع است، اصلاً مهم نیست؛ مهم نفس بزرگ‌منشی شما در تعیین سقف‌های رویایی است. لطفاً همین‌طور با قدرت به به‌روزرسانی‌های دو ساعته و اختلال‌های دو هفته‌ای ادامه دهید؛ ما مردم صبوری هستیم و تا مین‌فریم‌های آمریکایی کاملاً متقاعد نشوند که ما غیرمنطقی هستیم و جیبمان عامل اخلال در نظم کشور است، دست از شکیبایی برنمی‌داریم!

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*